Blog Stoppen met Piekeren Cesartherapie Oefentherapie Lunteren

Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren…

Piekeren, malen en twijfelen…
Misschien heb je last van dwangmatig piekeren of lig je ’s nachts wakker of woel je omdat je piekert, ben je verdrietig of voel je veel druk op je schouders om alles wat je nog moet doen?

Bij piekeren lijkt het of je geen controle over je gedachten hebt. Piekeren kan erg frustrerend zijn. Piekeren kan bovendien heel veel energie kosten, moe maken of lichamelijke pijnklachten ontwikkelen / behouden.

De betekenis van piekeren

Het woord piekeren, vloeit voort uit het Arabische woord voor ‘denken’ en is via het Maleis in het Nederlands beland. Er is echter een verschil tussen ‘gewoon’ denken, en overmatig ingespannen denken. Bij ‘normaal’ denken ben je in staat om te relativeren, heroverwegingen en keuzes te maken en om tot actie over te gaan.
Piekeren is overmatig, ingespannen denken. Het wordt ook wel tobben, peinzen of malen genoemd. Bij piekeren herhalen dezelfde gedachten zich onophoudelijk. Je kunt bijvoorbeeld piekeren over het verleden, of over de toekomst en piekeren over jezelf en/of anderen (of hoe anderen mogelijk over jou denken).

Wanneer je geen controle over je gedachten hebt en blijft piekeren dan blijft je stress-systeem aan, wat op den duur tot lichamelijke problemen kan leiden zoals rug-, hoofd-, nek-, schouder- en buikpijn. Gelukkig is piekeren goed aan te pakken.

Het is vaak makkelijk om in een piekertoestand te blijven en om niet tot actie over te gaan.

De oplossing

Gelukkig kun je leren hoe je kunt omgaan met piekeren door ontspanningsoefeningen en focusoefeningen kun je leren om een ‘leeg’ hoofd te creëren en om gefocust te zijn! Waardoor lichamelijke pijnklachten afnemen en je weer lekkerder in je vel komt te zitten.

Herken jij je hierin? Voel je vrij om mij contact met mij op te nemen en te ontdekken hoe ik je kan helpen.